Zoekmachine optimalisatie voor je website (SEO), wat wel en niet te doen?

  • -

In een aantal aspecten zijn wij van mening dat SEO (Search Engine Optimization; oftewel zoekmachine optimalisatie) overschat wordt. Natuurlijk zijn er trucjes om je pagina’s en website hoger in de zoekresultaten te krijgen. Over het algemeen komt het echter neer op het gebruiken van je gezond verstand. Schrijven is immers een vak. Met de tegenwoordige hulpmiddelen lijkt het wel of ondernemers ineens alles willen kunnen. Ze willen hun eigen netwerk opzetten, website bouwen, artikelen schrijven en dat alles ook nog eens op een professioneel niveau.

Ben je als ondernemer afhankelijk van het aantrekken van (potentiële) klanten via je website, dan is het essentieel dat die website goed gevonden wordt via zoekmachines en door lezers goed gewaardeerd wordt. Hoe krijg je dat voor elkaar? In dit artikel geven wij wat tips die anderen graag kenmerken als ‘SEO tips’, maar die wij graag verdelen in ‘gezond verstand’ en ‘SEO’.

Gezond verstand

Naast de normale inhoud (wie ben je en wat doe je) is het nodig om met regelmaat artikelen (blogs) te schrijven die te maken hebben met je bedrijf en je activiteiten. Let daarbij echter op de volgende zaken:

  1. Bloggen
    Veel bedrijfswebsites zijn statisch. Een zoekmachine hecht meer waarde aan websites die regelmatig hun inhoud verversen. Logisch, toch?
    Met een goede bedrijfsblog kun je dit oplossen en zal de zoekmachine je automatisch hoger gaan inschalen. Schrijf in het blog over je produkten, diensten, je expertise, toepassingen, whitepapers, nieuwe regelgeving en praktijkcases. Je bereikt hiermee twee dingen: a) je potentiële klanten kunnen eenvoudig meer informatie over je produkten krijgen, en b) de zoekmachine beloont je automatisch met een hogere ranking.
  2. Relevante inhoud
    Het is zinloos om artikelen te schijven (of te kopieren van anderen) domweg omdat er ‘iets’ op je website moet staan. Schrijven zou je moeten doen vanuit de doelgroep. Wie zijn je (potentiële) klanten en welke issues houden hen bezig?
    Als je op die wijze hoogwaardige artikelen schrijft, geef je blijk van je kennis en komen de klanten vanzelf. Bijkomend effect hiervan is dat er vanzelf zogennaamde ‘backlinks’ worden gegenereerd. Dat zijn links van andere websites naar jouw website. Zulke backlinks zijn weer belangrijk om hoger in de zoeresultaten van een zoekmachine te verschijnen.
  3. Kies de juiste titel
    Schrijf altijd eerst een artikel en bepaal je titel achteraf. Dit kun je het beste doen door het artikel nog eens rustig door te lezen en je af te vragen: “wat is nu eigenlijk het hoofdonderwerp (primair sleutelwoord) en wat zijn subonderwerpen (secundaire sleutelwoorden)?” Zorg er vervolgens voor dat die hoofd- en subonderwerpen zoveel mogelijk terugkomen in de titel en plaats die woorden ook zo vroeg mogelijk in de titel. Hou de titel wel kort (maximaal 60 karakters) en zorg dat aan het eind van de titel ook duidelijk je bedrijfsnaam staat (bijvoorbeeld: “Titel | Bedrijfsnaam Plaats”).
  4. Afbeeldingen
    Een artikel dat is voorzien van mooie plaatjes spreekt over het algemeen meer aan dan wanneer het platte tekst is. Let op, we hebben het bewust over ‘mooie plaatjes’. Het moet niet schreeuwerig zijn en de te kiezen plaatjes moeten de tekst ondersteunen en versterken. Overdaad schaadt!
    Wat je zeker niet wilt doen is verwarring zaaien. Door de juiste plaatjes toe te passen optimaliseer je feitenlijk ook de website. Je zorgt er immers voor dat je artikelen beter (en daardoor vaker) gelezen worden.
    Onze tip is: geef je plaatjes ook een zinnige titel en ‘alt-tag’ mee. Deze alternatieve tekst komt in beeld als een afbeelding niet geladen wordt of als je met je muispijl boven een afbeelding gaat staan. Door hiervoor relevante zoekwoorden te gebruiken, kan de zoekmachine niet alleen de tekst, maar ook de afbeelding indexeren.
  5. Testiomonials
    Een goede manier om je bedrijf digitaal op de kaart te zetten is door gebruik te maken van getuigschriften (zogenaamde testimonials). Dit werkt twee kanten op, maar je zou moeten beginnen met zelf testimonials plaatsen bij andere (relevante) websites, klanten en/of leveranciers in je branche. Biedt hen aan om een kort en bondig getuigschrift voor hun producten en website te schrijven. Naast je naam, foto en bedrijfsnaam komt daar natuurlijk ook een link naar je website bij te staan. Lezers moeten immers kunnen valideren dat het een authentiek getuigschrift is. Die link is ook weer een soort ‘backlink’ die bijdraagt aan een hogere ranking in een zoekmachine.
    Heb je eenmaal getuigschriften bij anderen geplaatst, dan komen je eigen klanten (en getuigschriften) vanzelf.
SEO

Er zijn een aantal tips die erbij kunnen helpen dat een zoekmachine minder moeite heeeft om je website en artikelen te indexeren.
Allereerst willen we een fabeltje de wereld uit helpen. Veel SEO consultants zweren bij sleutelwoorden (‘keywords’). Feit is echter dat iedere zichzelf respecterende zoekmachine (en zeker de grote jongens) zich sinds een aantal jaren helemaal niets meer aantrekt van sleutelwoorden. De markt heeft zichzelf wat dat betreft verziekt. Veel auteurs op websites hebben de technieken rondom sleutelwoorden jarenlang misbruikt om hogere paginarankings te krijgen. Zo werd eind negentiger jaren bijvoorbeeld het sleutelwoord ‘sex’ op bijna alle zakeijke sites gebruikt om hoger in de zoekresultaten terecht te komen. Terecht dat een zoekmachine nieuwe manieren zocht om de ranking objectiever te maken.

  1. Relevante titel tags
    In veel gevallen wordt de ‘title tag’ gevuld met de titel van het artikel. In een aantal gevallen is het echter handiger om een beter beschrijvende title tag uit te kiezen. Lever je bijvoorbeeld het produkt “Belastingadvies” en schrijf je een pagina over deze dienst, dan kun je als ‘title tag’ eenvoudigweg “Belastingadvies” kiezen. Maar . . . voer in Google eens een zoekopdracht uit op de zoekterm ‘Belastingadvies’. De concurrentie is moordend want elke belastingadviseur in Nederland (en het Vlaams sprekende gedeelte van België) probeert zich met armen en ellebogen bovenaan in de zoekresultaten te wurmen. Het is dan handiger om meer zoekwoorden te combineren in een langere titel, zoals bijvoorbeeld: “Belastingadvies zelfstandig ondernemers regio Rotterdam”. De concurrentie is dan een stuk kleiner en potentiële klanten zullen tegenwoordig zoeken op meerdere sleutelwoorden.
    Vergeet echter niet dat de titel ook een beetje pakkend moet zijn!
  2. Concurrenten
    Doe eens inspiratie op met betrekking tot je schrijfwijze en titels bij je concurrenten. Welke (sleutel)woorden gebruiken zij in hun produktbeschrijvingen?